Sabtu, 21 April 2018

Gagal panggil ‘mak cik’ Rosmah, Nurul mohon maaf

MALAYSIAKINI

   
 
Anggota Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar hari ini memohon maaf kepada isteri perdana menteri Datin Seri Rosmah Mansor yang tersinggung dan mendakwa dirinya tidak menghormati orang yang lebih tua.

"Ikhlas, jika saya secara tidak sengaja memanggilnya hanya dengan namanya, saya mohon maaf, saya selalu cuba membahaskan dirinya dengan panggilan Datin Seri," katanya kepada Malaysiakini.

"Saya juga cuba sedaya upaya membataskan kritikan dan maklum balas bukan terhadap personaliti seseorang tetapi berdasarkan prinsip.

"Justeru, ini peringatan yang konsisten bagi kita semua untuk menumpukan terhadap pembaharuan sistemik, untuk memastikan tiada diktator lain dapat menyalahgunakan jawatan perdana menteri," katanya.

Nurul Izzah juga mendedahkan bahawa ibunya, Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, dan Rosmah pernah bersama menghadiri Kolej Tengku Kursiah di Seremban.

Bercakap kepada anggota Wanita BN di kawasan Lembah Pantai, Rosmah berkata beliau berkawan dengan Wan Azizah dan sering kali melawat rumah mereka, sebelum ini.

Dakwanya, Nurul Izzah yang dikenalinya sejak kecil lagi kini hanya memanggilnya dengan nama selain melemparkan pelbagai tuduhan ke atasnya.

"Saya tahu masa itu, saya tengok dia (Nurul Izzah) gigi pun tak ada lagi, masa dia umur 6 atau 7 tahun. Sekarang dia boleh panggil, dia tuduh saya macam-macam dalam media sosial media.

"Dia tak nak panggil saya Datin Seri Rosmah tak apa, panggilah aunty Rosmah ke, makcik Rosmah ke, ini tak, terus-terus panggil saya Rosmah Mansor,” katanya.

Justeru, tambah Rosmah, antara tujuannya menubuhkan program kebajikan Permata Negara adalah untuk mendidik kanak-kanak menghormati orang tua.

Bapa Nurul Izzah, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang kini meringkuk dalam penjara, dan Datuk Seri Najib Razak pernah menjadi sekutu dalam Umno.


Tiada ulasan: